Admitere Materat - UBB Cluj-Napoca - Managementul Securității în Societatea Contemporană

Vechiturile F-16 din Portugalia reaprind discuţiile în privinţa achiziţiilor netransparente de avioane de luptă

De ceva ani, liderii politici români consideră că interesul naţional este reprezentat de interesul echipelor aflate, vremelnic, la conducerea statului. De altfel, statul este considerat a fi centrul vieţii publice în România, cetăţeanul fiind dator şi obligat să-l servească. Asta în pofida faptului că statul încearcă tot mai mult să se sustragă obligaţiilor ce le are. Ca urmare, liderilor li se pare deranjant că opinia publică este interesată de “beneficiile” unor contracte care înseamnă folosirea banului public sau a avuţiei naţionale.

Zilele acestea asistăm la ultimele demersuri făcute de oficialii români penru achiziţia unor avioane multirol, aflate în uz în Portugalia, necesare pentru asigurarea unei protecţii minime a spaţiului aerian românesc. Reamintim că această achiziţie face parte din programul pe termen lung, de dotare cu avionul multirol, cu un cost potenţial de 3.5 miliarde euro – cea mai mare achizitie militara din istoria României.

Multe s-au scris şi spus despre acest demers. Unii au judecat achiziţia din perspectiva relaţiilor internaţionale ale României, unii au accentuat problemele de securitate pe care le impunea dotarea cu avioane, alţii au insistat pe caracteristicile tehnico-tactice ale avioanelor posibile a fi achiziţionate, noi am insistat pe posibilitatea ca, acest contract să aducă bani în economie şi revitalizarea industriei de apărare.

Cert este că demersurile oficialilor români nu au ţinut cont de aproape nicio realitate obiectivă:

1. Achiziţia se face cu mare întârziere punând în pericol inclusiv securitatea militară a României.

2. Decidenţii militari au fost obligaţi de liderii politici să adere la decizii “în plic” pe care, culmea, să le şi justifice, politicienii neţinând cont de nevoile aviaţiei şi de caracteristicile operaţionale pe care aviatorii le cereau de la noul avion.

3. Procesul decizional a fost lipsit de transparenţă în partea comercială. Decidenţii au refuzat să facă minimum de demersuri  pentru obinerea unor condiţii avantajoase  – atât din perspectivă tehnică, cât şi economică şi financiară. Nu au transmis nici măcar cereri de oferte unor producători.

4. Tot procesul a fost marcat de imaginea proiectată în public de decidenţi, de “slugi” a intereselor americane, în detrimentul intereselor naţionale şi neţinând cont de apartenenţa României la UE, garantul dezvoltării economice a României.

Ne dorim sincer să greşim în aprecierile noastre.

Dar constatăm că deja UE a atentionat în privinta reglementărilor UE referitoare la transparenţa achiziţiilor militare. Nu ştim dacă prezenţa domnului Borroso (portughez n.r.) în fruntea Comisiei Europene va fi suficientă pentru anularea atenţionărilor. Cert e că România se joacă cu legislaţia europeană interpretând anumite prevederi ale acesteia în favoarea achiziţiei netransparente (prin dialog interguvernamental n.a.) sfidând astfel principiile care stau la baza funcţionării Uniunii de la care România primeşte sprijin economic substanţial. Aproximativ 40 de miliarde de euro sunt pregătiţi de UE pentru România pentru perioada 2014 – 2020. Probabil, au dreptul să ceară transparenţă.

De altfel, ceea ce cere CE este tot în interesul României. Ei specifică următorul aspect: costul unor achiziţii non-transparente este potenţial mult mai mare pentru plătitorul de taxe şi impozite, deoarece există mereu tentaţia unor costuri şi comisioane ascunse.

Din declaraţiile fostului Ministru al Apărării, Corneliu Dobriţoiu, susţinute şi de actualul ministru Mircea Duşa, rezultă că doar achiziţia celor 12 avioane F-16 în uz portugheze se ridica la aproape 700 milioane euro. Din această sumă doar puţin peste 100 de milioane de euro fiind achiziţia avioanelor. Restul… ?

Într-un articol publicat de Business New Europe, “Romania reignites EU fight over jet procurement”, se face referire la declaraţiile Ministrului Apărării, Mircea Duşa, după vizita în Portugalia, despre “planul de achiziţie netransparentă, fără licitaţie a 12 avioane F-16 în uz, din stocurile armatei portugheze”.

Redăm articolul:

“Ministrul român al Apărării, Mircea Dusa a reaprins lupta cu UE în privinţa achiziţiilor pentru apărare atunci când a anunţat că Bucureştiul intenţionează să meargă mai departe cu planul de a cumpăra o escadrilă de 12 avioane multirol F-16 din Portugalia.

România a fost în conflict cu UE în ultimii ani datorită intenţiei sale de a cumpăra mai degrabă avioane de mâna a doua făcute de Lockheed Martin pentru a înlocui bătrânul MIG-21 Lancer, decât de a organiza o licitaţie transparentă în care alţi producători, cum ar fi Saab Gripen, să poată concura. Publicaţia online BNE a dezvăluit în luna septembrie 2012 că, CE a trimis scrisori guvernelor din România, Bulgaria şi Republica Cehă pentru a evidenţia spiritul legislaţiei UE privind achiziţiile publice. Această scrisoare a fost transmisă după ce CE a devenit preocupată de posibile mişcări făcute de către statele membre pentru a încheia contracte majore de apărare în vederea achiziţionării de avioane de luptă fără a organiza o licitaţie deschisă.

În urma unei întâlniri cu omologul său portughez, Jose Pedro Aguiar-Branco la 22 aprilie, Duşa (ministrul român al Apărării n.r.) a declarat că: “Până la sfârşitul lunii mai vom finaliza, probabil, documentele cu partea portugheză şi, ulterior, până în luna septembrie, cu partea americană, astfel încât să putem derula programul de dotare cu avioane multirol la nivelul de o escadrilă de 12 avioane.”

Predecesorul lui Duşa, Corneliu Dobriţoiu a anunţat în toamna anului trecut că România va plăti în jur de 670 milioane de euro timp de cinci ani pentru avioane de luptă.

România şi Portugalia şi-au luat un termen limită până în iunie 2013 pentru a finaliza negocierile. Duşa a precizat că pachetul include tot ce este necesar pentru operarea avioanelor: instruirea piloţilor, întreţinere şi modernizare.

Potrivit surselor ziarului, avioanele F-16 portugheze sunt dintre cele 25 de avioane F-16 livrate de SUA în Portugalia în 1999 în cadrul programului Peace Atlantis II. Acestea au fost utilizate anterior de către US Air Force începând cu 1984 (vor avea 33 de ani la intrarea în dotarea aviaţiei române, prevăzută a avea loc în 2016 n.a.). Aeronavele se află în stare “foarte bună”, conform declaraţiilor echipei de experţi români.

Ultimele mişcări reprezintă continuarea încercărilor pe care România le face de trei ani pentru a încerca să evite regulile clare de achiziţii ale UE, ridicând suspiciuni de corupţie într-o ţară care este  bântuită de acest fenomen. Demersurile României au început în martie 2010, când biroul preşedintelui român a anunţat că, după o şedință a Consiliului Suprem de Apărare Ţării – un consiliu consultativ neales, care nu are puteri executive, dar este foarte influent, în virtutea conducerii sale de către preşedinte – s-a decis să trimită o propunere a Parlamentului pentru a achiziţiona 24 de avioane F-16 aflate în uz de la US Air Force. Preşedintele Traian Băsescu în interviuri ulterioare a afirmat că a fost doar o decizie economică. Saab Gripen a lansat rapid propunerea sa, arătând că va oferi 24 de avioane noi, pentru acelaşi preţ de aproximativ 1 miliard de euro.

Saab Gripen a fost alături de cei de la Eurofighter, subliniind nevoia pentru o licitaţie transparentă în conformitate cu normele UE. În urma unor dezbateri aprinse în Parlamentul român şi mass-media, decizia a fost amânată câteva luni mai târziu, preşedintele invocând o lipsă de fonduri. Cu toate acestea, pe parcursul anilor următori , mai mulţi oficiali români au indicat că planul de a cumpăra avioane F-16 era încă în vigoare.”

Fără a încerca să ne substituim redacţiei BNE ne punem totuşi întrebarea:

De ce nu se preferă organizarea unei licitatii transparente, pentru achiziţia de avioane multirol – în avantajul Forţelor Aeriene ale României, lucru care ar fi barat calea unor comisioane şi costuri ascunse?

Cui prod est? Cine oare are de câştigat din asta?

RD, InfoMondo Militar

sursa: www.bne.eu

Etichete:


Redactia nu-şi asumă responsabilitatea asupra conţinutului comentariilor cititorilor. În situaţia în care acestea conţin un limbaj necivilizat ne rezervăm dreptul de a le opri de la publicare. De asemnea invităm comentatorii să se refere strict la subiectul aflat în dezbatere şi să nu aducă atingere demnităţii altor persoane. Vă invităm pe toţi la o dezbatere civilizată, argumentată bazată pe respect.

20 Responses to “Vechiturile F-16 din Portugalia reaprind discuţiile în privinţa achiziţiilor netransparente de avioane de luptă”

  1. un pensionar says:

    Se va cumpăra de acolo, de unde comisionul acordat decidenţilor este cel mai mare. Aşa a făcut si Voian cu modernizarea Mig 21. Nu contează că sunt mai tinere doar cu 10 ani ca Mig 21, doar nu ei le zboară, ci fraierii care au salarii egale cu baietii din birouri. Dar vorba aceea :” Priviţile si moarte zboară, le ţine in aer dragostea de ţară “

  2. Dan Aldea says:

    Iar o sa are pamantul cu sangele pilotilor..Ruginele astea casate de doua ori au peste 50 de ani vechime si au acumulat tensiune in aripi de la mii de ore de zbor..Daca pui si rugina si uzura morala sunt adevarate sicrie..Cui ii pasa, comisionul sa iasa iar Baroso sa-l sustina pe tradarul masa verde presedinte la colonia asta fara viitor dupa regionalizarea facuta impotriva poporului ..

  3. Cap Limpede says:

    Un cap limpede fece asa: comanda cate 5 helicoptere la IAR Ghimbav, pentru fiecare judet si 15 pentru Bucuresti, pentru transport SMURD, servite de echipaje militare si medici si asistente de la Ambulanta. Lanseaza in fabricatie 200 de avioane IAR 93-99, multiroll, la Craiova. Lanseaza constructia celor 500 Tc necesare acoperirii deficitului de blidate si 2500 TAB si MLI. Dupa aceea, poate fabrica in cooperare cu Lokheed Marieta avioane multiroll F-35 M, cate 150 pe an pentru nevoile NATO si UE. Dupa ce termina de executat comanda, poate cumpara de la SH jucarii pentru copii model F-16 pentru antrenarea tactica a pilotilor militari romani la sol. Da cu bugetul asta de 12% fata de cel din 1989, ce poti face? Mai nimic, n-ai bani de hrana la militari, de solde la cadre, de pensii de motorina, benzina, cuciucuri, baterii, de achitat facturi la utilitati. Io daca-s fi ministru prin absurd la aparare, ceea ce nu as accepta nici pentru leafa primului bugetar al tarii, adica Mugur Isarescu, respectiv 28.576 euro/luna, repet, daca eu as fi ministru al apararii in locul lui Mircea Dusa, as asculta de informatiile primite de la DGIA si as da banii la oameni si la activi si la pensionari dar mai ales la veterani. Mai sunt 100 de veterani si astia nu le dau pensiile la timp. l-as trimite pe Zisu unde a intarcat mutu iapa, ca toaca fondurile MApN aiurea ( auziti o cumparat cu 15 milioane euro niste CD livrate de o firma de casa a lui patru stele Oprea cica soft Windows NT, care nu valoreaza mai mult de 5 euro, basta un proces cu miliardarul Bill Gates pentru cumpararea de soft piratat. Chestia cu SH este cu dus si intors, portughezu da comision 22% da bastanu din scaunul de decizia suprema ar voi inca pe atata. Daca nema putirinta, geaba chichinez garceava. Oricum F-16 din Portugalia stau pe malul marii, si tabla de aluminiu oxideaza chair fara sa fie folosita in zbor. Si atunci nu-i dam dreotate omului cu lumina de la Petru Voda, ca romanii dau banii pe toate rahaturile…

  4. aurel says:

    o tampenie – niste iresponsabili sa semneze asa ceva.

    e culmea prostiei – platesti avioanele vreme de 5 ani (dupa ce ca sunt deja batrane, mai le tin aia inca 5 ani la malul oceanului) – dupa care ele incep sa soseasca.

    si ce faci daca nu sunt bune – a, stiu, le respingi receptia.

    dar dat fiind ca ele sunt deja platite, ii doare pe aia in cot de receptia ta si daca le primesti sau nu.

  5. Dax says:

    Daaaa ! Dar ati fost super incantati ca USA si Barosanul l-au pus pe base in scaun!! Vreati chiar degeaba!!??

  6. szilard says:

    Babeta de Merkel(zisa si trompeta) a sarit cu fusta in sus cind trebuia dat jos Base. Cica : baiat bun.
    In timpul celui de-al 2-lea razboi mondial erau avioane de lupta cu miile, acum : nici una !

  7. yorick says:

    Dupa bastimentele ruginite si iesite moral din uz achizitonate de Nastase -mos Iliescu dormea in izmene- acum urmeaza tunul cu avioane vechi din Portugalia al lui Basescu cu Ponta dormind in…. coabitare ! Se leaga cumva de de functia efemera,de paiata dar plina de imunitate de secretar general NATO ?!

  8. szilard says:

    Murdarie, josnicie, prostie, inselatorie, asta inseamna achizitionarea de F-16 vechi, cind se are oferta de Gripenuri noi super+ locuri de munca.

  9. szilard says:

    Care secretar general cu grade de general feld maresal NATO, ai mincat ciuperci nebune ?

  10. al adin says:

    Chestia cu functia de secretar general NATO a fost aruncata pe piata pt ridicarea cotei lui Basescu poate si pentru a se vedea impactul stirii si comentariile. Se pare ca pana acum nu a fost luata in serios si nu a tinut capul de afis al media.
    Presedintele Basescu nu e eligibil pentru ca: sunt alte natiuni la rand de regula cele nordice sau democratii avansate, nu reprezinta o natiune cu pretentii la functii in organismele euroatlantice, nu este o voce credibila si recunoscuta mai ales in relatiile NATO cu Orientul Mijlociu, Rusia, China, Iran, nu vorbeste franceza (engleza la nivel 2), poate aduce NATO in posturi delicate din cauza relatiilor noastre reci cu Rusia si pe motivul Deveselu, nu am recunoscut independenta Kosovo si nu agreem independenta altor regiuni/zone etnice/geografice, am avea de pierdut pt ca nu am reactiona la actiunile la limita ale Budapestei, ….

  11. szilard says:

    bun comentariu este

  12. Gicu Arama says:

    Nu mai avem nici un pic de demnitate nationala, am ajuns o tara de nimic. Si asta din pacate de la oamenii de rand pana la cei din fotoliile de parlamentari sau de ministri. Cand ti se taie salariul si tu iesi in strada si joci “Pinguinul”, ce te astepti? Nu stiu daca ceea ce fac cei de sus este SI in interesul national (caci in interesul lor este sigur), dar de aici de jos nu se vede decat ca ne vindem cu totul! Azi citeam ca basescu (intentionat am scris cu “b” mic) militeaza pentru un nou imprumut de la FMI si nu penru ca am avea nevoie de bani ci pentru “credibilitate” in perspectiva aderarii la euro… Am ajuns slugi, slugi, slugi! Oare asa a fost poporul asta dintotdeauna? Oare de aici versul “muntii nosri aur poarta, noi cersim din poarta-n poarta…”?
    Ponta se batea cu pumnul in piept de viteaz si vehement ce era la adresa amestecului Europei in treburile noastre interne si mai ieri intr-un discurs in fata acestora era mai mult decat obedient (casa nu folosesc alta expresie)! Mi-e sila si mi-e rusine cu mine, cu noi!

  13. PENSIONARUL MILITARO-CIVIL says:

    Nu mai e o noutate că Antenele, B1 Tv, Rtv, Realitatea Tv, Digi 24 îşi regizează emisiunile „coloneilor” de presă, cot la cot cu multilateral cunoscătorii lor invitaţi permanenţi (Mugur Ciuvică, Monica Tatoiu, Andreea Pora, mai nou senatoarea Gabriela Firea, etc.), astfel încât să poată induce doar percepţiile determinate de interesele mogulului de presă care le deţine. De cele mai multe ori ele fiind contrare celor ale marelui public. Nu există nici un feed back, nimeni nu poate intra în direct în vreo emisiune a acestor posturi ca să-şi spună părerea sau să anunţe ceva cu adevărat de interes public.

    Dcnews poate afla abia acum şi că între timp s-a petrecut ceva care în mod normal, n-ar fi trecut neobservat de jurnaliştii care pândesc permanent uşile instanţelor, dar care a fost ignorat în mod voit. Singurul canal media care a reuşit să mă surprindă prin sursele sale care au informat obiectiv şi în timp real despre acest eveniment a fost Vocea Rusiei.

    (Vezi: Erorile judiciare din România se plătesc, deşi cu o întârziere de 10 ani)

    După apariţia în Vocea Rusiei a articolului „Cât de aproape a fost adusă România de un nou război, soldat cu dezmembrarea teritorială?”, ministrul sârb al Apărării Alexander Vucic a anunţat că până la sfârşitul anului, Serbia va intra în posesia a 6 noi avioane multirol ruseşti.

    (http://www.resboiu.ro/sarbii-pregatesc-banii-pentru-sase-mig-29mm2-noi-noute)

    Celor care mai speră în ajutorul militar al SUA acordat României, le reamintesc că în deşertul Arizona din SUA, aproape de Tucson, sunt în stare de conservare peste 4.400 de avioane militare americane. Dintre acestea, 1.000 au o resursă de zbor suficient de mare şi pot fi oricând reintroduse în serviciu. Câteva sute sunt de tip F-15, F-16 şi A-10.

    (http://en.wikipedia.org/wiki/309th_Aerospace_Maintenance_and_Regeneration_Group)

    Anumite state NATO au primit deja în înzestrare avioane multirol, deconservate din acest uriaş depozit. De exemplu, în 1994, 20 de avioane F-16 block 15OCU aircraft (17 simple comenzi şi 3 duble comenzi) au fost deconservate şi livrate gratis Portugaliei, care a autorizat folosirea de către SUA a bazei aeriene portugheze Lajes. Cele 12 avioane F-16 second hand pe care România doreşte să le cumpere de la armata portugheză în 2017 fac parte din acest lot şi au fost produse între 1983-1984 şi după ce au fost 7-8 ani în înzestrarea aviaţiei SUA, au fost stocate în deşertul Arizona, fiind apoi livrate Portugaliei. Spre deosebire de Portugalia, România nu primeşte de la SUA nici măcar o jambă de F-16 pentru amplasarea scutului antibalistic pe teritoriul său.

    Art. 5 al Tratatului Atlanticului de Nord, semnat la Washington pe 4 aprilie 1949 sună astfel: Părţile convin ca la un atac armat împotriva uneia dintre ele, fiecare dintre ele, va sprijini partea atacată, prin realizarea individual şi/sau împreună cu celelalte părţi, a oricărei acţiuni pe care O CONSIDERĂ NECESARĂ, inclusiv folosirea forţei armate”.

    Notă: Toate informaţiile prezentate în articol aparţin autorului. Postul de radio Vocea Rusiei nu răspunde pentru ele.

  14. PENSIONARUL MILITARO-CIVIL says:

    Înţeleptul chinez Sun Tzu a spus, cu mult înainte de Hristos, “Nici o ţară nu poate fi cucerită fără o complicitate din interior”.

  15. szilard says:

    Asa e, avioane F-16 tip ”in conservare”, reintroduse in serviciu, totul numai pentru bani, ma lupt si eu pentru bani la srviciu dar ma gindesc in principal la viitor.
    Iar viitor la avioanele de lupa (aici) e zero barat, si cind te gindesti ce usor se fabrica(pe banda rulanta), pretul lor e mult prea mare fata de materialele introduse in fabricarea lor, adica FATI-TI SINGUR AVIOANE DE LUPTA, si cumpara citeva avione de suprematie, ce mai la deal la vale.

  16. Vicepresedintele Comisiei de Aparare din Camera Deputatilor, George Scutaru, a declarat ca Romania poate opta intre achizitionarea de avioane F16 in uz, aflate in dotarea fortelor olandeze si portugheze, sau achizitionarea de avioane F16 noi.

  17. szilard says:

    Nu e vorba de cuceriri, ci de constringeri, coruperi, care se rezuma la bani pina la urma, de unde rezulta putere, in nici un caz pentru cei corupti.

  18. szilard says:

    F-16 noi, ar fi cu totul alceva, indiferent de pret(care sa fie esalonat, si cu offset), plus inchirierea de baze americane in Dobrogea, eu sa va invat ?

  19. szilard says:

    Bre cap limpede, crezi ca te apuci sa faci F-35 asa …ca vrei tu, programul F-35 este un secret de stat, si e interzis si la vinzare daca vrei sa stii.

  20. Dan says:

    Aceste F-16 sunt de fapt mana a treia[casate de doua ori,SUA si in PORTUGALIA] si sunt chiar mai vechi decat Migurile …Stiti ce e culmea ..?Ca le primim peste inca 4 ani cand deja vor avea 42 de ani vechime.Asta e tradare de tara chiar daca s-a scos din codul penal Dupa ce ca luam niste ruginituri la a zecea mana de la javra ordinara Baroso ca multumire pentru dictatul de le referendum mai trebuie sa bagam si bani de modernizare in ele, probabil ne trimit doar carcasele aduse cu CFR-ul vandut gratis. O sa ne coste o rabla de F16 cat doua F35. Si ni le mai aduce si anul viitor, dupa ce o sa cada piese din ele de la primul zbor. Ce distractie a fost cu MIG-urile, sa vedeti ce o sa fie cu F16, cand o sa decoleze unul din asta o sa porneasca si alarma antieriana, sa se ascunda oamenii ca la razboi.